Miten biisintekijä voi myydä musiikkiaan?

Päivitetty: 4. syys 2019



Joskus tuotteliaat biisintekijät ajautuvat tilanteeseen, jossa heillä on iso kasa biisejä valmiina, mutta kappaleille ei tunnu löytyvän esittäjiä.


Samanaikaisesti moni artisti etsii uusia hyviä biisejä ja haluaisi saada lisää vaihtoehtoja ja valinnanvaraa esimerkiksi tulevalle albumilleen.


Mitä kautta biisintekijät voivat löytää kappaleilleen esittäjiä ja saada artistit kiinnostumaan omista biiseistään?


Käyn tässä kirjoituksessa läpi neljä erilaista väylää, joita biisintekijät voivat hyödyntää oman musiikin myymisessä ja tarjoamisessa eteenpäin.


1. Suora kontakti artistiin


Niin simppeliltä kuin se kuulostaakin, monesti suoraviivaisin ja helpoin tapa oman musiikin myymiseen on kontaktoida suoraan esittävää artistia, jonka haluaisi esittävän omia kappaleita. Artistit lopulta päättävät sen, mitä musiikkia he esittävät ja mitkä kappaleet sopivat esimerkiksi heidän tulevalle levylle.


Monet tuottaja/biisintekijät kontaktoivat suoraan artistia etenkin silloin, jos heillä on tarjota artistin uralle uusi mielenkiintoinen suunta. Tämä tapa ei välttämättä ole kaikista helpoin, vaikka se onkin yleensä nopein tapa saada tuloksia.


👍Plussat

  • nopein tapa saada kontakti esittävään artistiin

  • onnistuessaan johtaa yleensä pitkäaikaiseen yhteistyöhön

👎Miinukset

  • viestin läpisaaminen on usein haastavaa

  • suorat yhteystiedot ovat monesti vaikeasti löydettävissä - etenkin tunnettujen artistien kohdalla


2. Kontakti levy-yhtiön A&R-henkilöön


Tunnetuimmat artistit ovat yleensä A&R-kehityksen piirissä ja heidän urakehityksestä vastaa levy-yhtiön tuontantopäällikkö tai A&R-henkilö (Artist and Repertoire).


Biisintekijöiden on teoriassa helpompi lähestyä A&R-henkilöitä, sillä heidän yhteystiedot ovat huomattavasti helpommin löydettävissä kuin artistien. He vastaavat artistin urakehityksestä ja ovat usein hyvin kiinnostuneita uusista lahjakkaista biisintekijöistä, jotka voivat tukea artistin uraa uusilla hiteillä.


Suosittelen, että selvität kuka on haluamasi artistin A&R-henkilö ja rohkeasti kontaktoit häntä joko puhlimitse, sähköpostilla tai sosiaalisessa mediassa ja esität asiasi tyylikkään jämäkästi.


👍Plussat

  • vastaavat tyypillisesti artistin sinkkuvalinnoista ja urakehityksestä

  • yhteystiedot ovat helpommin löydettävissä kuin artistin kohdalla

👎Miinukset

  • A&R-henkilöt saavat paljon yhteydenottoja ja viesti saattaa hukkua jos ajoitus ja kontaktoinnin lähestysmiskulma ei ole oikea

  • Levy-yhtiön A&R-henkilöillä ei välttämättä ole aikaa etsiä uusia biisejä artistille


Lataa myös kattava opas: Oman musiikin myyminen - Maksuton opas biisintekijöille


3. Kontakti kustannusyhtiön A&R-henkilöön


Kustannusyhtiöt (publishing) toimivat kappaleiden ja biisientekijöiden edustajina ja heidän intresseissään on taata kappaleiden kaupallinen menestys.


Kustannusyhtiöt etsivät artisteille oikeanlaisia biisejä ja myös yhdistävät biisintekijät artistien kanssa.


Kustantajat järjestävät tämän lisäksi erilaisia co-writing mahdollisuuksia sekä biisileirejä. Biisintekijän näkökulmasta kustannusyhtiöt ovat hyvin potentiaalisia yhteistyökumppaneita ja siksi suosittelen, että harkitset tätä jopa ensisijaisena reittinä musiikkisi myymiseen.


👍Plussat

  • etsivät aktiivisesti uusia biisejä ja biisintekijöitä

  • vastaavat kappaleiden kaupallisesta menestyksestä

  • tarjoavat uusia yhteistyömahdollisuuksia ja co-writing-sessioita

👎Miinukset

  • biisit eivät mene suoraan artistille vaan usein myös levy-yhtiön kautta, jolloin välikäsiä on enemmän

  • joskus turhan hidas ja raskas väylä saada biisit artistin kuultavaksi


Lue myös blogi: Demojen arviointi - miten voit analysoida demojasi?


4. Kontakti artistin tuottajaan


Tuottajat ovat tunnetusti merkittävässä roolissa artistin uralla. Vastaavat tuottajat tekevät päätöksiä muun muassa albumin biisivalinnoista ja mahdollisesti myös muista artistin uraan vaikuttavista asioista.


Biisintekijän näkökulmasta kestävien suhteiden luominen tuottajiin ja vastaaviin tuottajiin on erittäin hyödyllistä. Tuottajat myös usein etsivät uusia kovia biisintekijöitä, joten saatat tehdä tuottajalle jopa palveluksen tarjotessasi musiikkiasi hänelle.


Muista, että tuottajan musiikillisten intressien ja sinun musiikkityylisi pitää tietysti kohdata, jotta voit onnistua tässä.


👍Plussat

  • tuottaja on monesti tärkein väylä artistin ja biisintekijän välillä

  • päättävät (vastaavat tuottajat) albumille tulevista biiseistä

  • voivat vastata laajemminkin artistin urakehityksestä

👎Miinukset

  • tuottajan rooli ja vastuu voi vaihdella isosti eri artistien välillä, joten tämä väylä ei välttämättä tuota tulosta kovin helposti


Mikä näistä vaihtoehdoista on paras?


Kuten huomasit, jokaisen tahon kohdalla on omat hyvät ja huonot puolensa. Valitettavasti yhtä yksiselitteistä vastausta kysymykseen ei ole, mutta tiettyjä nyrkkisääntöjä voidaan muodostaa.


Tärkein vinkkini on, että lähestyt aina ensisijaisesti sellaista toimijaa, jonka tunnet parhaiten ja joka on ravintoketjussa mahdollisimman ylhäällä. Tällöin onnistumisesi on todennäköisempää ja pääset tarjoamaan biisejäsi artistille asti.


Voit myös lähestyä useampaa tahoa samanaikaisesti jos et tunne riittävän hyvin ravintoketjun yläpäässä olevia henkilöitä. Ravintoketju on kuvattu alla olevassa kuvassa tärkeysjärjestyksessä ylhäältä alaspäin.

Ravintoketju ylhäältä alaspäin tärkeysjärjestyksessä














Mistä lisää vinkkejä oman musiikin myymiseen?


Jos haluat saada syvempää tietoa omien biisien myymiseen, suosittelen lataamaan meidän maksuttoman oppaan, joka on suunnattu biisintekijöille.


Pääset lataamaan oppaan klikkaamalla alla olevaa banneria 👇


Tsemppiä myyntityöhön! 😊💪


Jaakko Innanen MU Tiimi Jiffel Music Group

Tilaa blogit, uutiset ja maksuttomat musavinkit sähköpostiisi.

  • Grey Facebook Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon

Leirikatu 6, 02600 Espoo, Finland  |  info [at] musiikinurapolku.fi  |  050 302 7007

© Copyright 2020 Jiffel Music Group  |  Musiikin Urapolku  |  Tietosuojaseloste

Jiffel White Negative Logo