Demojen arviointi - miten analysoit demojasi?



Lauluntekijän arjen yksi keskeisimmistä asioista on demojen tekeminen. Joskus demot ovat alkutekijöissä olevia puhelimeen nauhoitettuja raakileita ja toisinaan taas melko pitkällekin tuotettuja lähes valmiita biisejä.


Oli demosi missä vaiheessa tahansa, tässä kirjoituksessa annan vinkkejä siihen, mitä sinun kannattaa demoissasi arvioida pop-musiikin näkövinkkelistä. Nämä ovat myös niitä asioita, joita musa-alan ammattilaiset demoista kuuntelevat ja etsivät.


Lähdetään liikkeelle tavoitteista.


Mitä musiikillasi tavoitellaan? ♬


Ennen kuin lähdet arvioimaan demosi sävellykseen, tarinaan tai ehkä tuotantoon liittyviä asioita, pitää sinun kirkastaa musiikillisia tavoitteitasi. Musiikkiin liittyvät tavoitteet määrittävät sen, mistä kulmasta demoa lähdetään arvioimaan.


On päivän selvää, että pop-musaa tekevän ja radioon tähtäävän nuoren talentin demoa arvioidaan eri lähtökohdista kuin esimerkiksi musiikkiuransa loppupuolella olevan jazz-muusikon demoa.


Jos tavoitteenasi on päästä vaikka radioon ja Suomen isoimmille festareille, pitää sinun ymmärtää minkälaisella musiikilla sinne voi päästä ja peilata omaa tekemistäsi tähän kontekstiin.


Kysy itseltäsi:

  • Ketkä ovat musiikkini kuluttajia? Minkä ikäiset ja minkälaiset ihmiset?

  • Millä radiokanavilla musiikkini voisi soida? Millä kanavilla soitetaan genreni musaa ja mitä kanavia kohderyhmäni kuuntelee?

  • Mitkä festarit tai muut esiintymispaikat olisivat sopivia musiikilleni? Käykö kohdeyleisöni näillä festareilla?

  • Missä haluaisin esittää musiikkiani?

  • Missä musiikkini voisi ylipäätään soida?

  • Ketkä ovat tärkeimmät referenssiartistini tai -bändini?

Demoja on turha arvioida tämän pidemmälle jos musiikin tavoitteita ei ole ensin selvitetty. Muuten arvioinnin konteksti on väärä ja analysointi vie tekemistä väärään suuntaan.


Muista myös olla rehellinen musiikkisi ja tavoitteidesi suhteen. Ne määrittävät koko tekemisesi suunnan ja ohjailevat sinua kaikilla tasoilla.


Lataa myös: Miten edetä artistiuralla? - Maksuton työkalu artistiuran kehittämiseen


Kappaleen teksti ja sanoma ✍️


Erityisesti suomenkielisessä pop-musiikissa tärkein asia on vahva teksti, johon kuulijat voivat samaistua ja tarttua. Tekstin sanoman ja viestin pitäisi tulla kuulijalle läpi, vaikka biisintekijä ei olisikaan päässyt pohjustamaan biisin kirjoittamisen lähtökohtia.


Yksi hyvä tapa tunnistaa laadukas teksti on se, että tekstiä lukiessa tai kuunnellessa sinulla pitäisi lähteä pyörimään musavideo päässä. Pro-tason kirjoittajat osaavat kuljettaa kuulijoitansa teksteillään haluttuun suuntaan, jolloin kappaleen sanoma on helposti visualisoitavissa, vaikka mitään visuaalista virikettä ei olisikaan läsnä.


Suosittelen, että keskityt pakkomielteisen tarkasti omiin teksteihisi ennen kuin arvioit demoasi mistään muusta kulmasta. Heikko teksti pilaa parhaimmankin sävellyksen, mutta vahva teksti taas saattaa nostaa heikommankin sävellyksen uudelle tasolle.


Yksi monien taitavien lauluntekijöiden käyttämä työmetodi on erilaisten kysymysten tarkistuslista tekstiä analysoidessa. Mikäli tekstistä löytyy vastaukset kysymyksiin: kuka, mitä, missä, milloin, kenen kanssa, miksi, minne, miten - ollaan yleensä jo aika pitkällä.


Omia tekstejä kannattaa luetuttaa ja kuunnelluttaa ulkopuolisilla aina kun se on mahdollista. Vaikka kappaleen sanoma olisi kirjoittajalle täysin selvä, se ei välttämättä avaudu ulkopuoliselle henkilölle ollenkaan. Tästä syystä palautteen kerääminen on äärimmäisen tärkeää, jotta tekstistä muodostuu biisin vahvin asia.


Biisin sävellys, rakenne ja tuotanto 🎹


Tavoitteiden ja tekstin arvioinnin jälkeen luontevinta on tarkastella demon rakennetta sekä kappaleen eri osien toimivuutta ja suhdetta toisiinsa.


Tässä muutamia hyviä kysymyksiä rakenteen, osien ja sävellyksen arviointiin:

  • Onko kertosäe riittävän vahva? Kiteyttääkö se kappaleen tärkeimmän sanoman ja erottuuko se selkeästi kappaleen vahvimmaksi osaksi?

  • Onko kertosäkeen melodiakulku riittävän koukuttava ja mieleenpainuva?

  • Kuljettavatko säkeistöt tarinaa eteenpäin ja tukevatko tuotannon tunnelma sekä melodia tekstiä ja kertosäettä parhaalla tavalla?

  • Onko säkeistöjen melodiakulut riittävän hyvät ja mielenkiintoiset, että ne pitävät kuulijan mielenkiinnon tekstin kuuntelussa ja tunnelmassa?

  • Onko osien roolit selvät? Jos mukana on c-osa, tuoko se kappaleeseen mukaan jonkun uuden näkökulman tai lisää informaatiota? Onko se edes tarpeellinen?

  • Onko demossa tarpeeksi dynamiikkaa ja vaihtelua "pienien" ja "isojen" osien välillä? Onko niiden erot riittävän selkeät?

  • Onko demon tuotanto ja saundi tavoitellun genren kuuloinen? Kuinka demon tuotanto suhteutuu vertailussa muihin vastaavan genren kaupallisiin julkaisuihin?

Tutustu myös: Biisipalaute vie tekemisesi uudelle tasolle


Artistibrändi ja muu tekeminen 💃🕺


Musiikkialan ammattilaiset eivät tyypillisesti arvioi artistia tai biisintekijää pelkän demon pohjalta. Etenkin artistien ja bändien kohdalla tarkastellaan myös muuta tekemistä, kuten artistibrändiä esimerkiksi some-läsnäolon, visuaalisuuden ja muun ulosannin kautta.


Kun olet arvioinut ja pohtinut tavoitteitasi, tekstiäsi, rakennetta, eri osioita sekä sävellystä, kannattaa sinun kääntää katseesi kaikkeen muuhun, joka liittyy brändiisi.


Voit kysyä:

  • Puhuvatko sosiaalisen median tilini samaa kieltä musiikkini kanssa? Tukeeko some-preesenssini tavoitteitani?

  • Puhuttelenko oikeaa yleisöä ja onko sisältöni heille arvokasta?

  • Ovatko promokuvani laadukkaita ja luovatko ne oikeanlaisen mielikuvan brändistäni?

  • Miltä live-esiintymiseni näyttää? Onko se linjassaan muun tekemisen kanssa?

  • Vahvistavatko musiikkivideoni haluamaani artistikuvaa?

  • Miten pukeudun ja näytänkö uskottavalta artistilta genressäni?


Kerää palautetta ja kehitä tekemistäsi 🙌


Menestyvien bändien, artistien ja biisintekijöiden taustalla on aina mieletön määrä duunia sekä paljon yhteistyötä muiden alan osaajien kanssa. Kukaan ei pääse huipulle ja tavoitteisiin yksin ja siksi suosittelemme, että keräät palautetta luotettavilta tahoilta ja kehität tekemistäsi eteenpäin jatkuvalla luupilla.


Me tarjoamme biisipalautteita kaikille biisintekijöille, artisteille, bändeille ja tuottajille. Tämä on hyvä vaihtoehto, jos kaipaat palautetta alan kokeneilta tekijöiltä.


Tutustu biisipalautepalveluumme ja varaa sopivaa sparrausaika kalenteristamme.


Jukka "JuKa" Hynynen

Toimitusjohtaja, artisti, tuottaja

Jiffel Music Oy


Tilaa blogit, uutiset ja maksuttomat musavinkit sähköpostiisi.

  • Grey Facebook Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon

Leirikatu 6, 02600 Espoo, Finland  |  info [at] musiikinurapolku.fi  |  050 302 7007

© Copyright 2018 Jiffel Music Group  |  Musiikin Urapolku  |  Tietosuojaseloste

Jiffel White Negative Logo