top of page

Teosto - mitä biisintekijän pitää tietää

Päivitetty: 4. syysk. 2019


Teosto - Vinkit biisintekijälle

Tekijänoikeussopimukset ovat musiikintekijöiden ja muusikoiden kannalta kaikista tärkeimmät ja olennaisimmat sopimusmuodot.


Suomessa on kaksi tekijänoikeusjärjestöä:

  1. Teosto - musiikintekijöiden järjestö

  2. Gramex - muusikoiden ja musiikkituottajien järjestö

Säveltäjät, sanoittajat sekä sovittajat tekevät sopimuksensa Teoston kanssa. Gramexin kanssa taas musiikin esittäjät esimerkiksi tallenteella olevat muusikot, solistit tai vaikka kapellimestarit.


Tässä kirjoituksessa sukellamme toimintaan Teoston kanssa ja mitä sinun olisi biisintekijänä hyvä ymmärtää käytännön työn kannalta.


Teemme myöhemmin oman kirjoituksen Gramexista, joten kannattaa tilata uudet sisältömme sähköpostiisi sivun alareunassa olevalla lomakkeella jos haluat saada ilmoituksen, kun kirjoitus julkaistaan 😊


Milloin kannattaa liittyä Teostoon?


Heti, kun sinulla on jokin kappale, jota on esitetty jossain tai siitä on tehty tallenne, kannattaa sinun liittyä Teostoon.


Tee silloin näin:

  • liity Teoston asiakkaaksi (onnistuu nettipankkitunnuksille Teoston sivuilla)

  • ilmoita tili- ja yhteystietosi Teostolle

  • tee teosilmoitukset kappaleista

  • tee esitysilmoitukset keikoista


Teostoon liittyminen kustantaa kertamaksuna 100 € ja asiakkuuden voit päättää milloin haluat, mutta sopimus on voimassa aina irtisanomisvuoden loppuun saakka.


Saat tilityksiä Teostosta:

  • keikoista

  • kappaleen tv- ja radioesityksistä

  • online-palveluissa toistetusta musiikista (Spotify, Youtube, Yle Areena, jne.)

  • ulkomailla esitetystä musiikista diskoissa, yökerhoissa, klubeilla ja DJ -keikoilla soitetusta musiikista

  • esim. kaupoissa ja liikennevälineissä soitetusta taustamusiikista


Katsotaan nyt muutama esimerkki siitä, miten teostoja kannattaa täyttää, jotta saat tekemästäsi työstä oikean palkan.


Miten teostoja kannattaa täyttää?


Teostotulojen kertyminen on lopulta kiinni siitä, miten teosilmoitus on täytetty eli minkälaisia prosentteja kullekin osapuolelle on annettu.


Prosenttiosuuksien jakamiseen on tiettyjä sääntöjä, joita ei saa rikkoa, mutta näiden ulkopuolelle jäävät prosenttiosuudet ovat sopimuksellisia asioita.


Määrättyjä sääntöjä ovat:

  • säveltäjän ja sanoittajan osuus on oltava 20-80 % sävellys- tai sanoitusosuudesta

  • sovittajan / kääntäjän osuus voi olla maksimissaan 16,67 %

  • kustantajien osuus voi olla 33,33-50 % (Suomessa vakiintunut alaraja on 33,33 %)

  • kaikkien tekijöiden prosenttiosuudet tulee olla yhteensä tasan 100 %


Mikä on Teoston perusjako?


Teoston perusjakoa käytetään silloin, kun kyseessä on perinteinen lauluntekijä tai biisintekoporukka, jossa säveltäjä ja sanoittaja ovat eri henkilöt tai sama henkilö (singer-songwriter). Siinä osuudet jaetaan puoliksi säveltäjän ja sanoittajan kesken.

Teosto - perusjako

Tämä on kaikista yksinkertaisin jako ja se menee myös Teoston järjestelmissä aina automaattisesti oikein.


Mikäli kappaleessa on kaksi sanoittajaa tai esimerkiksi kääntäjä, jaetaan 50 % -sanoitusosuus heidän kesken. Mikäli kappaleessa on myös sovittaja, otetaan hänen osuus sävellysosuuden puolelta.


Tässä esimerkkikuva siitä, miten jakosuudet menisivät edellä mainitussa esimerkissä:

On hyvä tietää, että kv-markkinoilla ei juurikaan ole sovituosuuksia käytössä. Siellä osuudet jaetaan sävellyksen ja sanoituksen mukaan.


Kustannetut kappaleet


Jos kappaleessa on mukana kustantaja, jonka osuus olisi esimerkiksi Suomessa vakiintunut alaraja 33,33 %, menisi perusjako näin:


Mikäli sanoittaja ja säveltäjä ovat eri henkilöt, tulee kustantajan tehdä sopimukset erikseen molempien kanssa.


Mitä sopimusjako tarkoittaa ja milloin sitä käytetään?


Nykyään yleisemmäksi tavaksi jakaa osuuksia on tullut ns. sopimusjako. Tämä tapa toimii yleensä paremmin esimerkiksi bändeille, jotka ovat tehneet biisejä yhdessä treenikämpällä tai sitten co-write- / biisileiriporukoille.


Sopimusjaossa teosilmoitukseen määritettävät osuudet ovat nimensä mukaisesti sopimuksellisia asioita.


Yksi tyypillinen sopimusjaossa käytettävä malli on ns. splittijako, eli jokainen osapuoli saa täysin saman osuuden teoksesta.


Esimerkiksi 4 hengen bändin kesken splittijako voisi näyttää tältä:


Tässä tilanteessa jokainen bändinjäsen saa 12,5 % sävellyksestä ja 12,5 % sanoituksesta, jolloin kokonaisosuudeksi tulee 25 % per henkilö.


Jos bändillä on kustantaja, saa kustantaja sopimuksensa mukaisen osuuden teoksesta esimerkiksi 33,33 %. Jos jokaisella bändin jäsenellä on oma kustannussopimus, saa kustantaja oman osuuden ainostaan sopimuksen tehneen bändinjäsenen osuudesta, eikä kokonaispotista.


Co-write -kappaleet kustannettuna


Nykyään uutta musiikkia tehdään todella paljon co-write-menetelmällä, jossa tekijöitä on useita. Tällöin hyvin tyypillistä on, että osuudet jaetaan jokaisen yksilön roolin perusteella.


Alla on esimerkki tilanteesta, jossa biisillä on kolme tekijää ja jokaisella tekijällä on oma kustantaja:

Kustantajat saavat omat osuutensa sen tekijän potista, jonka kanssa heillä on sopimus voimassa.


Yleisiä vinkkejä teostojakoihin


Teostojaot ovat lopulta hyvin pitkälle sovittavissa monella eri tavalla, kun vaan ennalta määrättyjä sääntöjä ei rikota. Tärkeintä on, että jaot tehdään niin, että jokainen biisin teossa mukana ollut kokee sopimukset reiluiksi ja oikeudenmukaisiksi.


Suosittelen, että teostojaoista sovitaan aina etukäteen ennen biisin tekoa. Tällä tavalla vältytään mahdollisilta ikäviltä väännöiltä jälkikäteen.


Etenkin bändien kohdalla, suosittelen että teosto-osuudet mietitään huolella heti ensimmäisten kappaleiden kohdalla. Jos bändissä on selkeästi yksi henkilö, joka vastaa biisien tekemisestä, ei splittijako kaikkien bändiläisten kesken ole paras ratkaisu.


Monet bändit ovat kaatuneet siihen, että teostojaot on alussa tehty huolimattomasti. Kannattaa siis keskustella koko bändin kanssa, miten teostojaot kannattaisi hoitaa ja millä tavoin osuudet menevät reilusti.


Tsemppiä sopimusneuvotteluihin! 😊


Jaakko Innanen MU Tiimi Jiffel Music Group

 

Jos haluat oppia lisää musiikkialasta ja mahdollisesti jopa työllistyä jonain päivänä siellä, suosittelen lähtemään mukaan meidän 12 viikon mitttaiseen Musiikin Urapolku -verkkovalmennukseen.


 

bottom of page