Kuinka lähestyä levy-yhtiötä? - Vinkit artisteille ja bändeille

Päivitetty: 4. syys 2019



Jokainen artisti tai bändi on varmasti miettinyt, että milloin levy-yhtiötä kannattaa lähestyä ja miten se olisi parasta tehdä?


Totuus on, että levy-yhtiöitä kannattaa lähestyä jos ajoitus on oikea ja yhteydenoton kulma on mietitty tarkasti. Valitettavan moni artisti ja bändi sössii omat mahdollisuutensa huonon valmistautumisen ja väärien toimintatapojen takia - mahdollisuuksia kun usein annetaan vain se yksi.


Tästä johtuen ensimmäisen kontaktoinnin pitää olla todella relevantti, terävä ja huolella suunniteltu.

Haastattelin tätä kirjoitusta varten The Fried Music -tuotantoyhtiön entistä toimitusjohtajaa Niko Tähtistä, joka vastaa nykyään Jiffelin musiikkiliiketoimintojen kehittämisestä. Hän kertoo omat vinkkinsä siihen, mitä artistien ja bändien tulisi huomioida lähestyessään levy-yhtiöitä.


Varmistakaa, että sisältönne on kunnossa


Joskus törmää keskusteluihin siitä, miten levy-yhtiöitä ei enää kiinnosta hyvä musiikki vaan kaikki muut asiat musiikin ympärillä, kuten artistin ulkonäölliset seikat tai someseuraajien määrä. Tämä ei pidä missään nimessä paikkaansa, vaan levy-yhtiöitä kiinnostaa aina ensisijaisesti hyvä sisältö - eli musiikki.


levy-yhtiöitä kiinnostaa aina ensisijaisesti hyvä sisältö - eli musiikki.

Ennen kuin otatte yhteyttä ensimmäiseenkään levy-yhtiöön, varmistakaa, että teillä on käsissänne vähintään yksi todella kova biisi. Hittitason biisejä ei tarvitse välttämättä olla useita, mutta tarvitsette yhden huippuluokan kappaleen, joka kuvastaa bändiänne tai artistiuttanne mahdollisimman hyvin.


Jos olette kiillottaneet kaiken muun musiikin ympärillänne huippukuntoon (esim. some, promokuvat, videot yms.), mutta teiltä puuttuu hyvä musiikillinen sisältö, tienne tyssää levy-yhtiöiden kanssa todennäköisesti siihen.


Mistä sitten voitte tietää onko kappaleenne riittävän hyvä? Asian varmistamiseksi teidän kannattaa hakea palautetta joltakin luotettavalta taholta. Yleensä tällainen taho ei ole kaverinne, perheen jäsenenne tai muut bändikaverinne.


Palautteen antajan pitää pystyä tarkastelemaan kappalettanne objektiivisesti ja riittävällä kokemuksella.


Yksi oiva tapa hakea palautetta on esimerkiksi tilata meiltä Biisipalaute. Tällaista palvelua tarjoaa myös muut tahot musiikkialalla ja suosittelemme lämpimästi, että käytätte nämä mahdollisuudet hyödyksenne.


➡ Lue myös blogi: Demojen arviointi - miten analysoit demojasi?


Kirkastakaa artistiutenne


Heti musiikillisen sisällön jälkeen levy-yhtiön päättäjät kääntävät huomionsa artistiuteen ja sen sisältöön - eli artisti-identiteettiin.


Artisti-identiteetti pitää sisällään mielettömän määrän kysymyksiä ja näihin artistin tai bändin pitäisi pystyä vastaamaan epäröimättä ja itsevarmasti.


artistin tai bändin on kyettävä vakuuttamaan levy-yhtiön päättäjät siitä, että he ovat investoinnin arvoisia.

Kysymyksiä, joita levy-yhtiö haluaa yleensä selvittää:

  • Minkälainen artisti olet?

  • Mistä laulat?

  • Mitä teemoja biiseissäsi on?

  • Kenelle teet musiikkia?

  • Tunnetko kohderyhmääsi riittävän hyvin? Mikä heitä koskettaa ja kiinnostaa?

  • Miten uskottava olet lauluntekijänä? Miten kokenut olet?

  • Miten tuottelias olet?

  • Oletko keikkaillut?

  • Minkälainen kokemus sinulla on keikkailusta?

  • Oma olemuksesi? Miten kannat itsesi ja millaisen kuvan annat olemuksellasi sekä esim eri sosiaalisen median kanavissa?

  • Mikä sinulle on tärkeää musiikintekijänä?

  • Millaisia tulevaisuuden tavoitteita, toiveita tai haaveita sinulla on?


On hyvä tiedostaa, että levy-yhtiöt sijoittavat rahaa valitsemiinsa artisteihin ja bändeihin - usein jopa satoja tuhansia euroja. Tästä syystä artistin tai bändin on kyettävä vakuuttamaan levy-yhtiön päättäjät siitä, että he ovat investoinnin arvoisia.


➡ Lataa myös maksuton työkalu: Artistin ura Road Map - työkalu artistiuran suunnitteluun ja edistämiseen


Tietäkää tavoitteenne


Levy-yhtiö arvioi omaa sijoitushalukkuuttaan myös artistin tai bändin tavoitteiden kautta. On päivän selvää, että esimerkiksi Suomen musiikkimarkkinan johtavan levy-yhtiön artistilla tulee olla kovat tavoitteet. Muuten tällainen toimija ei artistista kiinnostu.


Väärään levy-yhtiöön sainaaminen saattaa usein tuottaa ongelmia sekä artistille että levy-yhtiölle.

Siksi omat tavoitteet ja visio tulee määrittä hyvissä ajoin ja sitten vasta miettiä sopivaa levy-yhtiötä, joka pystyy tukemaan näitä tavoitteita. Väärään levy-yhtiöön sainaaminen saattaa usein tuottaa ongelmia sekä artistille että levy-yhtiölle.


Levy-yhtiön ja artistin tai bändin tulee jakaa yhteinen visio siitä, mihin suuntaan uraa kannattaa lähteä viemään. Mitä valmiimpi ajatus artistilla tästä on, sitä paremmat vaikuttamismahdollisuudet hänellä on neuvottelutilanteissa.

Levy-yhtiö todennäköisesti haluaa tietää:

  • Mille tasolle olet asettanut oman rimasi?

  • Mihin tähtäät?

  • Millä aikavälillä olet suunnitellut saavuttavasi tavoitteet?

  • Miten meinaat tavoitteesi saavuttaa?

  • Mitä tarvitset tavoitteidesi saavuttamiseen?

  • Mitä välietappeja olet asettanut?

  • Mihin haluaisit päästä keikoille?

  • Missä haluaisit musiikkisi soivan?

  • Mitä muita tavoitteita sinulla on?


Vaikka joskus musiikintekijät saavat näppylöitä pelkän tavoite-sanan mainitsemisesta, on tavoitteiden määrittäminen levy-yhtiö-yhteistyön kannalta äärimmäisen tärkeää.


Muista aina, että levy-yhtiöillä on kaupallinen intressi ja heidän pitää saada sijoittamansa rahat jollain tavalla takaisin.


➡ Katso myös maksuton video: Millä perusteella uusi artisti sainataan isoon musiikkiyhtiöön?


Mitä kautta voit ottaa yhteyttä levy-yhtiöön?


Kuten kaikki tietävät, levy-yhtiöiden A&R-henkilöt saavat paljon demoja ja yhteydenottoja artisteilta ja bändeiltä. Voit toki lähestyä levy-yhtiötä henkilökohtaisesti, mutta tällöin ajoituksesi ja yhteydenottosi tärkein kulma pitää olla todella hyvä, jotta saat viestisi läpi.

Yksi hyvä tapa päästä levy-yhtiön päättäjien juttusille on hyödyntää yhteistyökumppaneita. Monilla tuottajilla on hyvät suhteet levy-yhtiöihin ja he esittelevät artisteja A&R-henkilöille. Siksi sinun ehkä kannattaakin pyrkiä ensisijaisesti löytämään esim hyvä tuottaja, sanoittaja tai säveltäjä, jolla on suhteet kunnossa ja tehdä hänen kanssa pitkäjänteisesti laadukasta työtä. Tämä väylä on usein tuotteliaampi kuin henkilökohtainen jalka- tai puhelintyö.

Voit myös etsiä itsellesi kokeneen managerin, joka luottaa tekemiseesi. Kun olet voittanut yhden ammattilaisen luottamuksen, saattavat levy-yhtiöiden ovien lukot loksahdella auki paljon helpommin.


Tsemppiä ensikontaktoinnin tekemiseen ja neuvotteluihin! 💪

Jaakko Innanen MU Tiimi Jiffel Music Group


Jos haluat oppia lisää musiikkialasta ja siitä, miten voit menestyä siellä, suosittelen tutustumaan meidän Musiikin Urapolku -verkkovalmennukseen.


Sen käytyäsi tiedät, mitä sinun tulee tehdä, jotta pääset haluamiisi tavoitteisiin.


Tutustu valmennuksen sisältöön ->


Tilaa blogit, uutiset ja maksuttomat musavinkit sähköpostiisi.

  • Grey Facebook Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon

Leirikatu 6, 02600 Espoo, Finland  |  info [at] musiikinurapolku.fi  |  050 302 7007

© Copyright 2020 Jiffel Music Group  |  Musiikin Urapolku  |  Tietosuojaseloste

Jiffel White Negative Logo