Mikä on paras tapa julkaista omaa musiikkia?

Päivitetty: 21o helmi 2019



Musiikkibisnes on muuttunut ja muuttuu jatkuvasti digitaalisempaan suuntaan. Tästä syystä moni artisti pohtii, mikä julkaisumuoto ja -tapa olisi omalle musiikille kaikista järkevin?


Tässä kirjoituksessa kahlaan läpi nämä kysymykset:

  1. Onko fyysisessä levyssä enää mitään järkeä?

  2. Kannattaako julkaista biisi kerrallaan vai heti koko albumi?

  3. Miten julkaisua pitäisi suunnitella?

  4. Minkälaista promootiota julkaisuille tarvitaan?

  5. Voiko uusi artisti päästä radioon?


1. Onko fyysisessä levyssä enää mitään järkeä?


Oma suositukseni on, että varsinkaan uran alkuvaiheessa fyysiseen levyyn ei kannata käyttää paukkuja. Levymyynti on nykyään niin vähäistä, että tuotto omalle sijoitukselle voi jäädä helposti miinusmerkkiseksi.


uran alkuvaiheessa fyysiseen levyyn ei kannata panostaa vähäisiä resursseja.

On toki poikkeustilanteita, jolloin fyysisen levyn tekeminen voi olla perusteltua. Esimerkiksi uran alkumetreillä oleva bändi, joka keikkailee ahkerasti, voi hyötyä fyysisestä levystä. Tämä voi olla ihan käypä tapa levittää omaa musiikkia kuulijakunnalle keikkojen yhteydessä ja näin myös kasvattaa keikoista tulevaa tuottoa.


Nyrkkisääntönä voidaan todeta, että digitaalinen tuote on kuitenkin aina se paras vaihtoehto. Jo pelkkä digijakelun kustannustehokkuus tuo niin paljon hyötyjä, että fyysinen levy kannattaa jättää unholaan.


2. Kannattaako julkaista biisi kerrallaan vai heti koko albumi?


Suosittelen, että julkaiset mielummin yhden erittäin laadukkaan kappaleen, kuin albumillisen keskinkertaisia kappaleita. Määrä ei korvaa laatua tässäkään tilanteessa.


Muista, että yksi erittäin laadukas ja hyvä kappale on aina parempi kuin levyllinen sinne päin tehtyjä kappaleita.

Jos olet saanut kokoon esimerkiksi noin 3000 € budjetin (hyvin tyypillinen tilanne esim. bändien kohdalla), kannattaa tämä raha ehdottomasti panostaa kunnolliseen sinkkuun.


3000 € budjetilla voit hyödyntää ammattituottajaa ja äänittää kappaleen laadukkaassa studiossa. Tämä budjetti saattaa parhaassa tapauksessa riittää myös musiikkivideon ja laadukkaiden promokuvien tuotantoon. Samalla rahalla tuskin saisit kovin laadukasta albumia aikaiseksi.


Etenkin, jos suunnittelet ensimmäisen kappaleesi julkaisua, kehotan pohtimaan tarkasti biisivalintaa, jotta mielikuva kuulijoiden mielissä on sinusta artistina oikea. Brändimielikuvaa on huomattavasti vaikeampi muokata tai muuttaa jälkikäteen, kun tietty fiilis on muodostunut kuulijoiden mielissä.



Jos haluat oppia, miten voit edetä aristiurallasi eteenpäin, lataa maksuton oppaamme sähkpostiisi! Saat siitä käytännön vinkkejä ja neuvoja musiikkiurasi rakentamiseen.


Lataa maksuton opas tästä ->



3. Miten julkaisua pitäisi suunnitella?


Monesti artisteilla on biisin valmistuttua kova kiire saada valmis tuotos maailmalle ja julkaisun suunnitteluun ei jakseta käyttää aikaa eikä resursseja. Tämä on täysin luonnollista, kun kappaleen hiomiseen on saatettu käyttää satoja tunteja ja nyt tuotos voisi vihdoin nähdä päivänvalon.


Kova kiire voi kuitenkin vesittää huolella tehdyn työn, sillä ilman laadukasta julkaisusuunnitelmaa uutta kappaletta ei välttämättä kuule vanhempien ja kavereiden lisäksi kukaan. Tämä jos jokin on ajan ja voimavarojen haaskausta.

Spotifyyn julkaistaan vuorokauden aikana noin 20 000 uutta biisiä

Ennen kuin tuuppaat kappaleesi maailmalle, suosittelen pohtimaan ainakin näitä kysymyksiä:

  • Mihin tähtäät tällä kappaleella? Aseta mielellään konkreettisia tavoitteita ja mittareita (esim. striimauskerrat tai uudet seuraajat)

  • Miten aiot tuoda kappaleen markkinaan? Suunnittele jakelukanavat ja promootiokeinot kohderyhmäsi kautta ja määritä itsellesi myös lanseerausbudjetti.

  • Minkälaisen mielikuvan haluat luoda kappaleellasi kohdeyleisöön? Tämä vaikuttaa etenkin promootiomateriaalien suunnitteluun ja tuottamiseen.

  • Liittyykö julkaisu johonkin isompaan kokonaisuuteen? Jos kappale liittyy esimerkiksi tulevaan albumiisi, voit suunnitella ensimmäisen kappaleen kohdalla loogisen jatkumon julkaisuiden välille.

Hyvänä benchmarkkina voit pitää sitä, että pelkästään Spotifyyn julkaistaan vuorokauden aikana noin 20 000 uutta biisiä. Miten luulet, että kilpailussa käy kappaleille, joille ei ole tehty minkäänlaista julkaisusuunnitelmaa?



4. Minkälaista promootiota uudelle julkaisulle tarvitaan?


Tämän päivän artisteille sosiaalisen median haltuunotto on lähes pakollista. Aivan jokaisessa genressä tämä ei ole yhtä kriittistä, mutta pääsääntöisesti sosiaalista mediaa pitää osata hyödyntää musiikin promootiossa.


Sosiaalisen median avulla voit kohdentaa musiikkiasi erittäin tarkasti juuri sille kohderyhmälle, jonka luulet/tiedät nauttivan musiikistasi eniten.


Muista, että sinun ei tarvitse tavoittaa promootiollasi jokaista suomalaista kuulijaa, vaan sinulle riittää ihmiset, jotka alkavat oikeasti fanittamaan musiikkiasi. Tässäkin laatu korvaa määrän, sillä yksi superfani on moninkertaisesti arvokkaampi kuin kymmenen keskinkertaista.


sinun kannattaa promota musiikkiasi ainoastaan siellä, missä kuulijasi ovat.

Tarvitset musiikillesi ehdottomasti orgaanista promootiota (maksutonta promoa omissa kanavissasi) sekä maksettua promootiota (esim. maksettu some-mainonta). Mieti, mitä kaikkea osaat ja haluat tehdä itse ja pyydä tarvittaessa alan ammattilaisilta apua. Esimerkiksi some-osaajia on suomen maa pullollaan ja joku heistä on varmasti halukas auttamaan aloittavaa artistia, vaikka budjetti olisikin hyvin pieni.


Mieti myös, voisitko hyödyntää muita digitaalisia kanavia. Erilaiset ryhmät ja keskustelupalstat voivat olla hyvä paikka kappaleiden jakelulle tai saatat löytää uutta yleisöä jopa googlesta. Suosittelen tutustumaan googlen tarjoamiin mainosmuotoihin, mikäli ne eivät ole sinulle vielä tuttuja.


Muista, että sinun kannattaa promota musiikkiasi ainoastaan siellä, missä kuulijasi ovat. Pyri löytämään parhaiten toimivat kanavat ja panosta ainoastaan niihin. Näin onnistut käyttämään vähäiset resurssisi mahdollisimman tehokkaasti.


5. Voiko uusi artisti päästä radioon?


Tähän suora vastaus on, kyllä ehdottomasti!


Tähän vaikuttaa tietysti se mihin radioon haluaisit päästä ja minkälaista musiikkia teet. Esimerkiksi YLEX:n Uuden musiikin X -ohjelma nostaa uusia artisteja radiosoittoon jatkuvalla syötöllä. Tämä on erittäin potentiaalinen väylä monelle uunituoreelle artistille tai bändille.


Kaupallisten radiokanavien (kuten Suomipop tai Nova) toimintaperiaattet on hyvä ymmärtää ennen kuin lähestyt heitä omalla musiikillasi.


Jokaisella kaupallisella radiokanavalla on oma kohderyhmä, jonka mieltymykset ohjailevat kanavien valintoja. Mikäli kanavan pääkohderyhmä on esimerkiksi 40-55 vuotiaat naiset, voi nuoren miesräppärin olla vaikea päästä radiosoittoon, vaikka kappale olisikin maailmanluokan teos. Ei se toki mahdotonta ole, mutta jokaisen artistin olisi hyvä ymmärtää mille kanavalle on pyrkimässä ja mitkä realiteetit vallitsevat päätösten taustalla.


On myös hyvä tietää, että radiokanavat jakavat soittamansa musiikin eri kategorioihin (nopeat, hitaat, tanssittavat jne.) ja pyrkivät löytämään kohderyhmälleen parhaiten uppoavat artistit jokaiseen kategoriaan. Mikäli jostain kategorista putoaa artisti pois, voi uudella saman kategorian talentilla olla paremmat mahdollisuudet päästä mukaan soittolistoille.


Mikäli tavoitteesi on päästä radioisoittoon, suosittelen, että pyydät apua ammattipromoottorilta, joka edustaa musiikkiasi radiokanavien suuntaan. Ammattipromoottorilla on todennäköisesti suhteet kunnossa ja hän voi saada radiokanavan edustajat kiinnostumaan musiikistasi todennäköisemmin kuin sinä itse.


Mitä seuraavaksi?


Kuten varmasti huomasit, musiikin julkaisuun kannattaa käyttää aikaa ja vaivaa. Suosittelen, että testaat erilaisia keinoja ja kehität toimintaasi jokaisen julkaisun jälkeen eteenpäin.


Mikäli sinulle jäi mieleen kysymyksiä, jätä kommentti alla olevaan kommenttiosioon ja minä vastaan siihen parhaani mukaan. Voit halutessasi myös tutustua pian alkavaan Musiikin Urapolku -verkkovalmennukseen, jossa pureudumme syvälle musabisneksen ytimeen ja oman musiikkiuran rakentamiseen.


PS. Tämän kevään aikana arvomme valmennukseen osallistuneiden kesken yhden maksuttoman studiopäivän huipputuottajan kanssa Jiffel Music Groupin tiloissa. Tsekkaa täältä, miltä tilamme näyttävät ->


Jukka "Juka" Hynynen Toimitusjohtaja Jiffel Music Group www.jiffel.com


Tilaa blogit, uutiset ja maksuttomat musavinkit sähköpostiisi.

  • Grey Facebook Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon

Leirikatu 6, 02600 Espoo, Finland  |  info [at] musiikinurapolku.fi  |  050 302 7007

© Copyright 2020 Jiffel Music Group  |  Musiikin Urapolku  |  Tietosuojaseloste

Jiffel White Negative Logo