Artistin ura - unelmasta tähteyteen

Päivitetty: 18. maalis 2019



Esiintyväksi artistiksi kasvaminen vaatii tänäpäivänä ehkä enemmän kuin koskaan ennen. Isot musiikkiyhtiöt ottavat listoilleen entistä tiukemmalla seulalla artisteja ja jokaisen sainatun tulee olla todella valmis paketti. Käytännössä menestymisen mahdollisuudet tulee olla nähtävissä jo ensijulkaisusta lähtien.


Käyn tässä kirjoituksessa läpi kahdeksan vaihetta, jotka tyypillisesti sisältyvät menestyvien artistien uraan:

  1. 🤩Unelma

  2. 🥳 Julkaisu

  3. 😎Artistikehitys

  4. 💪Hitti haussa

  5. 🤝Partnerit

  6. 🙌TOP 50

  7. ✈️Ulkomaille

  8. 🌏Maailmankiertue

Katsotaan nyt tarkemmin, mitä nämä vaiheet pitävät sisällään ja mitä artistin kannattaa kussakin vaiheessa ottaa huomioon.


🤩 Unelma


Tämä vaihe on jokaiselle artistin alulle tuttu. Oman musiikin tekemisen polttoaineena on yleensä itsensä ilmaisemisen tarve sekä jonkinlainen oma sanottava, jota haluaa maailmalle jakaa.


Näiden syvien motiivien rinnalla kulkee useimmiten haave jonkinlaisesta tähteydestä, jota omat idolit omissa mielikuvissa edustavat. Nöyrinkin artistin alku haaveilee hiljaisuudessa tilanteesta, jossa pystyisi elättämään itsensä omalla musiikilla ja sen esittämisellä.


Unelmointivaiheessa olisi kuitenkin tärkeää tehdä perusasiat kuntoon huolella, mikä nopeuttaa ja selkeyttää artistiuran seuraavia etappeja huomattavasti.

Unelmoinnin aikana visio omasta artistiurasta ja artistiudesta on useimmiten vielä aika suttuinen hahmotelma.


Tässä vaiheessa artisti tyypillisesti:

  • tekee ensimmäisiä demoja,

  • hakee omaa tyyliään,

  • miettii artistinimeä,

  • kokoaa ja treenauttaa bändiä ja

  • ideoi seuraavia steppejään.


Monet koittavat hypätä tästä vaiheesta liian nopeasti pois ja keskittävät energiansa mahdollisimman monien julkaisujen tuotantojen hinkkaamiseen tai keikkamyyjien kalastamiseen.


Unelmointivaiheessa olisi kuitenkin tärkeää tehdä perusasiat kuntoon huolella, mikä nopeuttaa ja selkeyttää artistiuran seuraavia etappeja huomattavasti.


Unelma-vaiheessa artistin on tärkeää sisäistää ja jäsennellä omia tavoitteitaan ja motiivejaan mahdollisimman selkeäksi ja kartuttaa tietotaitoa siitä, millainen polku ja millaiset välitavoitteet haluttuihin päämääriin johtaa (tätä muun muassa koulutamme Musiikin Urapolku -verkkovalmennuksessa).


Hyvin tehty pohjatyö luo kestävän perustan omalle artistiudelle ja siten matka kohti päämäärää ei pysähdy vastoinkäymisien kohdalla - jotka ovat väistämättä edessä tällä alalla jossakin kohtaa.


🥳 Julkaisu


Seuraava konkreettinen askel artistiuralla on julkaisuvaihe, jossa artisti uskaltautuu ulos kaapista ja kertoo maailmalle olemassaolostaan ensimmäisen julkisen julkaisun muodossa.


Tähän asti artistin hengentuotteita ovat kuulleet vain lähimmät kaverit ja sukulaiset, mutta ensimmäisen julkisen julkaisun myötä artisti asettaa itsensä ja taiteensa ulkopuolisten mielipiteiden alttarille - artistineitsyys on mennyt.


Nimen vakiintumisen myötä onkin fiksua avata omat sosiaalisen median kanavat sekä kutsua kaikki tutut ja puolitutut seuraamaan omia artistikanavia

Nykyisin julkaisuvaiheeseen pääsy on yksinkertaista ja mahdollista kaikille, kun julkaisukelpoisen musiikin tallentaminen on tietokoneaikana edullista ja erilaisia digitaalisen julkaisun kanavia ja mahdollisuuksia on rajattomasti - aina ilmaisista Youtube-julkaisuista monenlaisiin virallisiin digijulkaisuihin.


➡ Lue myös: Mikä on paras tapa julkaista omaa musiikkia -blogi


Yleensä tässä kohtaa on vakinaistettu artistin nimi ja jonkinlainen hahmotelma siitä, millaisesta artistista on kyse. Nimen vakiintumisen myötä onkin fiksua avata omat sosiaalisen median kanavat sekä kutsua kaikki tutut ja puolitutut seuraamaan omia artistikanavia.


Näitä kanavia tarvitaan myös seuraajien informoimiseen ensimmäisen tallenteen julkaisusta. Näin oma verkosto voi saada käsityksen millaisesta artistista oikein on kyse.


😎 Artistikehitys


Kun artisti on julkaissut ensimmäisen tallenteensa ja luonut sosiaalisen median kautta fanipohjan perustuksia, on aika siirtyä kohti seuraavaa askelta, joka on artistikehitys-vaihe.


Tälle vaiheelle on tyypillistä, että artistilla on jo useampia itse tehtyjä julkaisuja, joiden avulla on saatu myytyä ensimmäisiä keikkoja.


Monille artisteille tämä on tärkeä vaihe, jolloin on mahdollisuus opetella live-esiintymisten lainalaisuuksia ilman suuria menestyspaineita. Monet artistit ovatkin näin onnistuneet kasvattamaan merkittävän fanipohjan tekemällä ahkerasti vahvoja keikkoja ja voittamalla yleisön puolelleen odotuksia ylittämällä.


Artistin promokuvat, kansigrafiikat ja some-kanavien ulkoasut on tärkeää laittaa puhumaan samaa kieltä ja piirtämään artistin profiilin samalla tavalla.

Artistikehitys-vaiheessa on tarpeellista keskittyä myös artistin sisällön kehittämiseen ja parantamiseen.


Käytännössä se voi tarkoittaa muun muassa:

  1. määrätietoista ja kunnianhimoisempaa biisien kehitystyötä sekä

  2. visuaalisen paketin yhtenäistämistä kohti ensimmäistä artistibrändin hahmotelmaa.


Artistin promokuvat, kansigrafiikat ja some-kanavien ulkoasut on tärkeää saada puhumaan samaa kieltä ja piirtämään artistin profiilin samalla tavalla.


Usein käy kuitenkin niin, että artisti on sokea monille asioille omassa artistiudessaan ja saattaa tarvita brändin yhtenäistämiseen ulkopuolista apua. Se on useimmissa tapauksissa myös erittäin järkevää.


Some-kanavien merkitys artistin uran rakentamisessa on osittain sidoksissa artistin profiiliin ja esimerkiksi sen edustamaan musiikkigenreen. Artistikehitys-vaiheessa kannattaa suunnitella sopivaa some-strategiaa ja käyttää aikaa siihen, että löytää itselle sopivan tavan kommunikoida fanien kanssa ja mahdollisesti kasvattaa some-kanavien seuraajamääriä.


Mitä artistin pitää tehdä, jotta musiikkiyhtiöt kiinnostuvat hänestä? Lataa maksuton työkalumme, jonka avulla hahmotat missä vaiheessa uraasi olet ja mitä seuraavia steppejä sinun kannatta ottaa!




💪 Hitti haussa


Kun artistilla on takanaan jo useampi julkaisu sekä keikkakokemusta, tarvitaan seuraavalle tasolle nousuun konkreettinen hitti. Todellisuudessa hitin määritelmä on tässä kohtaa muutakin kuin "radiohitti".


Käytännössä se tarkoittaa vähintään yhden biisin avulla tehtyä konkreettista taiteellista tason nostoa, mikä mahdollistaa erilaisten kaupallisten yhteistyökumppaneiden ovien kolkuttelun.


Tuotannollisesti ammattitasoinen ja radiosoittopotentiaalia omaava kappale on tässä kohtaa ehkä helpoin tie etenemiseen. Joidenkin artistien kohdalla avain voi olla myös mielenkiintoinen taiteellinen konsepti tai poikkeuksellisen vahva taiteellinen tuotos omassa kohdeyleisössään.


Yleensä artisti tarvitsee tässä vaiheessa uraansa vaadittavaan tason nostoon ulkopuolista apua joko ulkopuolisen taiteellisen tuottajan tai A&R-konsultaation muodossa.


Käytännössä se voi tarkoittaa esimerkiksi:

  • sanoitusten tarkempaa täsmentämistä biisin ja kohdeyleisön kommunikaation mahdollistamiseksi,

  • kertosäkeen melodiakoukun viilaamista tarttuvammaksi,

  • huolellisempaa laulutuotannon tekemistä stemmoineen ja virityksineen tai

  • päivän hittiradioihin tyylillisesti sopivaa tuotantosaundia ja kiillotettua miksausta.


Musiikkialalla pärjäämiseen vaaditaan kiinnostava tarina, johon media voi tarttua ja josta tuleva suurempi yleisö voi löytää tarttumapintaa.


Seuraavalle tasolle nousun edellytyksenä on myös artistin tarinan ja brändin jäsentäminen uudelle tasolle. Esimerkiksi ulkopuolisen A&R-konsultaation avulla artisti voi kirkastaa oman taustansa ja tarinansa kiinnostavimpia elementtejä sekä artistibrändinsä vahvuuksia.


➡ Katso myös: A&R-konsultoinnin ydinalueet


Musiikkialalla pärjäämiseen vaaditaan kiinnostava tarina, johon media voi tarttua ja josta potentiaalinen suurempi yleisö voi löytää tarttumapintaa.


Se ei tietenkään tarkoita keksittyjä satuja artistin taustoista, vaan ennen kaikkea kyseisen artistin identiteetin jäsentämistä siihen, mikä tulee esille sekä artistin musiikissa että muussa ulosannissa.


Musiikkivideoiden rooli on nykyisenä sosiaalisen median aikakautena pienempi kuin ennen, mutta musiikkivideon tekeminen voi olla tässä kohtaa uraa järkevää

Tarina on myös suuressa roolissa, kun musiikkiyhtiö-partnerin kanssa määritetään seuraavan tason lanseerausprosessia. Monesti sekä tarina että brändi määrittävät muun muassa lanseerauksessa käytettävät tärkeimmät mediakumppanuudet ja muut olennaiset osatekijät matkalla kohti valtakunnallista tunnettuutta.


Musiikkivideoiden rooli on nykyisenä sosiaalisen median aikakautena pienempi kuin ennen, mutta musiikkivideon tekeminen hittipotentiaaliselle kappaleelle voi olla hitti haussa -vaiheessa järkevää.


Musiikkivideo voi toimia hyvin esimerkiksi:

  1. markkinointityökaluna , jonka avulla voidaan avata artistin tarinaa ja brändiä syvemmällä tasolla kuin kappaleissa, promokuvissa ja lehtistötiedotteissa

  2. valttikorttina, kun artisti alkaa neuvotella musiikkiyhtiö-partnereiden kanssa syvemmästä yhteistyöstä


Musiikkivideot ovat usein työläitä ja riskialttiitakin projekteja musiikkiyhtiöille ja hyvin tehty musiikkivideo voi olla yksi avaintekijä musiikkiyhtiölle sainauksessa.


Yleensä musiikkivideot eivät johda itsessään kaupallisiin menestyksiin, mutta voivat joskus olla ratkaisevan tärkeä tapa lanseerata artisti oikean näköisenä ja oloisena halutulle kohdeyleisölle.



Jos haluat oppia, millä perusteella isot musiikkiyhtiöt sainaavat uusia artisteja, katso maksuton webinaaritallenne aiheesta!




🤝 Partnerit


Kun artistilla on taskussa hittipotentiaalinen kappale ja artistipaketti alkaa olla brändiä sekä tarinaa myöten kasassa, ei artistin yleensä kannata enää julkaista musiikkia itse.


Yleensä tämä on se uran vaihe, jossa on järkevää julkaista ensimmäinen virallinen albumi tai EP

Partnerit-vaiheessa artistit toimivat yleensä yhteistyössä pienempien musiikkiyhtiöiden kanssa tai ovat uraansa aloittelevia monikansallisten musiikkiyhtiöiden artisteja. Heillä on yleensä jo jokunen radiossa soiva tai soinut biisi ja ovat jossakin kohtaa uraansa pärjänneet joillakin kaupallisilla mittareilla niin hyvin, että ura on vakiintunut ammattilaisuuden mahdollistavalle tasolle - myös taloudellisilla mittareilla. Tyypillisesti tärkein tulolähde partnerit-vaiheessa on kuitenkin vielä live-keikat.


Niinpä yleensä tässä vaiheessa on fiksua siirtyä neuvottelemaan partneriverkoston kanssa ja etsiä kumppanit vähintään promootioon ja markkinointiin sekä keikkamyyntiin.


Luonnollisesti tämä on se hetki, jolloin partnereilla on käsissään jotain myytävää; hitti esiteltäväksi radioille, kiinnostava artistibrändi medioille tai kaupallisille partnereille.


Tässä vaiheessa uraa voi mukaan astua mahdollisesti myös kustantaja, jonka kautta artisti voi löytää uusia tuottajia, co-writing-kumppaneita tai uusia hittibiisejä.


Tämä on myös se hetki, jolloin on järkevää julkaista ensimmäinen virallinen albumi tai EP. Näiden esille tuontiin vaaditaan tyypillisesti radiohitti tai jokin muu artistin kaupallinen käyntikortti. Laajempi kiinnostus kohdeyleisössä taas saadaan aikaan taitavan ja määrätietoisen markkinoinnin avulla.


EP:n tai albumin julkaisun onnistuessa kasvanut kuuntelijakunta löytää artistin sisällön ja sitoutuu siihen - mikä näkyy luonnollisesti kaupallisena menestyksenä ja keikoille hakeutuvana yleisönä.


🙌 TOP 50


TOP 50 -vaiheessa suurimmassa osassa tapauksia mukaan hyppää jokin iso musiikkiyhtiö. Artistiuran ympärillä vaadittavat toimenpiteet ovat jo niin massiivisia, että independent artist -periaatteella toimiva artisti ei enää kykene pyörittämään koko palettia itsenäisesti partnereidensa kanssa.


Toki aina mukaan mahtuu sääntöjä vahvistavia poikkeuksia, kuten vaikkapa Apulanta Suomessa.


Mitä enemmän artistin arki täyttyy promootiosta ja muusta aikaa vievästä esilläolosta, sen enemmän ympärille tarvitaan erikoisosaajia, jotka huolehtivat artistin ympärillä olevista tarvittavista osatekijöistä.

TOP 50 -vaiheen artistit ovat yleensä omassa maassaan suurimpia artisteja.


TOP 50 -vaiheeseen tyypillisesti sisältyy:

  • kaupallisia listamenestyksiä radiosta tai äänitelistoilta

  • festareiden päälava-esiintymisiä

  • tv-esiintymisiä

  • erilaisten tv-formaattien artistipaikkoja sekä

  • ensimmäisiä kannattavia konkserttisali- ja jäähallikiertueita


Useimmat artistit tarvitsevat tällä tasolla jo laajan verkoston myös taiteellisen sisällön tuottamisen ympärille. Monet uudet hittikappaleet luodaan useiden huipputuottajien ja biisinkirjoittajan voimin biisileireillä ja live-esiintymisten ympärille on rakentunut vahva tuotannollinen livetekniikan tiimi.


Mitä enemmän artistin arki täyttyy promootiosta ja muusta aikaa vievästä esilläolosta, sen enemmän ympärille tarvitaan erikoisosaajia, jotka huolehtivat artistin ympärillä olevista tarvittavista osatekijöistä.


✈️ Ulkomaille


Tämä vaihe ei ole todennäköinen suurimmalle osalle suomalaisia artisteja eikä tätä kovin iso prosentti edes tavoittelekaan. Pienempikin läpimurto kv-markkinaan vaatii sekä artistilta että koko tiimiltä todella paljon. Pääsääntöisesti suomenkielinen musiikki ei ole vahvin lähtökohta onnistumiselle.


Ulkomaille-askeleen edellytyksenä on se, että artistille syntyy fanipohjaa ja kysyntää johonkin toiseen maahan tai markkinaan. Karkeasti sanottuna Suomessa Top-50 tasolla ollut artisti aloittaa uudessa markkinassa "uuden" uran Artistikehitys-vaiheesta, jossa aletaan luomaan uutta fanipohjaa ja toimintakulttuuria neitseelliseen markkinaan.


Ulkomaille-vaihe alkaa jokaisen artistin kohdalla eri lähtökohdista, mutta useimmiten siinä käydään samat vaiheet läpi kuin kotimaassakin

Käytännössä tämä usein tarkoittaa tarvittavaa määrää tappiollisia kiertueita pienissä klubeissa tai vaihtoehtoisesti ostetaan Buy on -lämppäriesiintyjän paikka jonkun sillä markkinalla tunnetun artistin lämppärinä.


Jälkimmäinen on useimmiten nopeampi tapa saada tuloksia, kun päästään suoraan esittäytymään suuremmalle yleisölle, mutta se on yleensä myös kalliimpi ja riskialttiimpi tapa. Tästä syystä sekä oman artistituotteen sisällön että artistipaketin pitää olla täyttä timanttia, jotta riskialtis sijoitus voi tuottaa tulosta.


On myös äärimmäisen tärkeää tuntea oma tavoiteltava kohdeyleisö oikein, jotta Buy on -sijoitus ei mene metsään. Vääränlaisen artistin lämppärinä esiintyminen ei hyödytä kuuntelijoita eikä itse artistiakaan millään tapaa.


Tässä kohtaa uraa olennaiseksi ja tarpeelliseksi tulee yleensä managerit

Ulkomaille-vaihe alkaa jokaisen artistin kohdalla eri lähtökohdista, mutta useimmiten siinä käydään samat vaiheet läpi kuin kotimaassakin.


Toisin sanoen urakka alkaa artistikehitysvaiheesta, jolloin artistituotetta täsmennetään kyseiselle markkinalle sopivaksi.


Sen jälkeen siirrytään "Hitti haussa" -vaiheeseen hakemaan sopivaa biisiä ja tarinaa aukaisemaan uuden markkinan ovia ja synnyttämään partneriverkoston kiinnostusta. Joskus avaintekijänä voi olla vaikkapa kyseisellä markkinalla olevan suositun tuottajan käyttäminen sinkkubiisin tuottajana.


Tämän jälkeen on luonnollista siirtyä "Partnerit" -vaiheeseen, jolloin etsitään, löydetään ja neuvotellaan sopivia uusia partnereita, kuten artistiuraan ja tulevaisuuden julkaisuihin sitoutuvia musiikkiyhtiöitä, keikkamyyjiä ja promoottoreita.


Tässä kohtaa uraa olennaiseksi ja tarpeelliseksi tulee managerit, kun hallinnoitavien sopimusten ja yhteistyökumppaneiden määrä kasvaa moninkertaiseksi. Manageri pitää muun muassa eri maissa toimivien yhteistyökumppanien toimenpiteet samassa rytmissä ja vastaa kokonaisuuksien hallinnasta sekä monenlaisista käytännön asioiden järjestelyistä.


Ulkomaille-vaiheen loppupäässä ollaan tilanteessa, jossa artistin ura on vakiintunut tietyille territorioille, mutta sillä ei ole vielä maailmanlaajuista artisti-statusta ja fanipohjaa. Artisti voi olla hyvin suosittu esimerkiksi Euroopassa, mutta sillä ei ole juuri minkäänlaisia toimenpiteitä tehtynä esimerkiksi Etelä-Amerikassa.


Useimmat kansainvälistä uraa tekevät suomalaiset artistit ovat urallaan jossakin kohtaa Ulkomaille-vaihetta. Joidenkin kohdalla suosio on todella suurta tietyillä markkina-alueilla, mutta varsinaisia stadion-luokan maailmankiertueita ei vielä tehdä.


Hyvänä uusimpana esimerkkinä tässä vaiheessa olevasta artistista on kansainvälistä uraa aloitteleva Robin Packalen, jonka tarinaa on todella mielenkiintoista seurata.


🌏 Maailmankiertue


Maailmankiertue-vaiheeseen yltäneiden artistien määrä on globaalistikin pieni. Suomalaisten artistien kohdalla mainstream-musiikissa ei ole vielä ollut tämän tason artisteja, mutta muutaman metalliyhtyeen kohdalla voidaan kenties varovaisesti kolkutella tämän vaiheen portteja.


Tunnusomaisia piirteitä maailmankiertue-vaiheelle ovat muun muassa:

  1. artisti pystyy tekemään stadion- tai jäähallikeikkoja kaikkialla maailmassa ja

  2. sen musiikki soi radioissa ympäri maailman.

Tähän sarjaan kuuluu muun muassa Coldplay, Madonna, Metallica, Katy Perry, U2 jne.


Tällä tasolla artistin ympärille vaaditaan muun muassa:

  • laaja-alaista globaalia label- ja kustantajaverkostoa,

  • globaalia manageri- ja agenttiverkostoa,

  • monenlaisten brändien kanssa tehtävää yhteistyötä sekä

  • isoa liikevaihtoa ylläpitämään massiivista tuotantohenkilöstöä.


Mielenkiinnolla jäämme odottelemaan, milloin näemme suomalaisen mainstream-artistin uran olevan maailmankiertue-vaiheessa. Kukapa tietää, tapahtuisiko se vaikka juuri Ulkomaille-vaiheeseen siirtyneelle Robinille 😊


Mikä on sinun artistiurasi vaihe? Haluatko lähteä tutkimaan sitä tarkemmin ja kehittämään omaa musiikkiuraasi eteenpäin?


Jos haluat syventyä musiikkialaan sekä löytää oman urapolkusi musan parista esim. artistina, voit lähteä mukaan seuraavaan Musiikin Urapolku -verkkovalmennukseemme.


Keskitymme valmennuksessa ytimeen - mitä on musabisnes ja miten ansaita sieltä elanto? Tsekkaa tarkemmat tiedot täältä.


Jukka "JuKa" Hynynen Toimitusjohtaja, artisti, tuottaja Jiffel Music Group

Tilaa blogit, uutiset ja maksuttomat musavinkit sähköpostiisi.

  • Grey Facebook Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon

Leirikatu 6, 02600 Espoo, Finland  |  info [at] musiikinurapolku.fi  |  050 302 7007

© Copyright 2020 Jiffel Music Group  |  Musiikin Urapolku  |  Tietosuojaseloste

Jiffel White Negative Logo