10 tärkeää kysymystä aloittavalle artistille

Päivitetty: 23. heinä 2019

Monesti artistin menestyksen jarruna on suunnitelmallisuuden puute. Selkeät suunnitelmat ja tavoitteet edesauttavat menestymistä ja halutun lopputuloksen saavuttamista.

Miksipäs et siis istuisi hetkeksi alas ja suunnittelisi omaa musiikkiuraasi ajatuksen kanssa? Tämän kirjoituksen tavoite on herätellä sinut miettimään urasi seuraavia askelia 10 kysymyksen avulla. Vastaamalla kaikkiin kysymyksiin, tiedät minkä näköinen urasi voisi tulevaisuudessa olla.


1. Millainen artisti olen?


Jos sinulla ei löydy tähän kysymykseen suoraa vastausta, voit myös miettiä, millainen artisti haluaisit olla. Mitä sinä haluat tarjota maailmalle musiikkisi kautta? Mikä motivoi sinua itseilmaisuun? Miksi? Miten artistius ilmenee sinussa? Mistä kappaleesi kertovat?

Artisti-identiteetin kirkastaminen on erittäin tärkeää, mikäli tavoittelet suurempaa menestystä urallasi. Ilman selkeää identiteettiä, kohdeyleisösi ei pysty samaistumaan sinuun eivätkä media ja muut yhteistyökumppanit löydä riittävästi tarttumapintaa.


2. Millaista musiikkia teen? Mikä on kohdeyleisöni?


Genren määrittäminen on erityisen tärkeää, kun myöhemmin mietit, miten voit ansaita elantosi musiikilla. Eri genreillä on hyvin erilaiset määrät kuuntelijoita ja tästä syystä pop-artistin ura voi näyttää kovin erilaiselta kuin esimerkiksi free-jazzia soittavan artistin ura.


Pohdi myös, kenelle ensisijaisesti suuntaat musiikkisi. Tavoitteletko nuorison suosiota vai haluatko nousta iskelmä-maailman kirkkaaksi tähdeksi ja kohdentaa musiikkisi hieman varttuneemmille kuuntelijoille? Pyri myös tuntemaan yleisösi mahdollisimman hyvin. Mikä heitä kiinnostaa ja liikuttaa?

3. Operoinko suomessa vai tähtäänkö kv-markkinoille?


Ulkomailla pelataan musiikin parissa hieman erilaisilla merkeillä, mitä kotimaassa. Kv-markkinoilla on iso potentiaali, mutta näillä markkinoilla myös kaikki muu on isompaa; tuotannot, yleisöt, keikat, tiimit jne.


Artistina sinun on hyvä päättää jo heti uran alkuvaiheessa, aiotko suunnata kv-kentälle vai pysytellä kotimaassa. Tämä päätös vaikuttaa merkittävästi tulevaisuuden kuvioihisi esimerkiksi yhteistyökumppaneiden osalta.


4. Voiko musiikini soida radiossa? Millä kanavilla?


Radiosoitto on monelle artistille tärkeä kanava ison yleisön tavoittamiseen sekä tasaisen tulovirran hankkimiseen. Onko musiikkisi lähtökohtaisesti radiosoitettavaa materiaalia? Jos on, kirjaa ylös kaikki radiokanavat, joissa musiikkisi voisi potentiaalisesti soida. Jos musiikkisi ei ole radiosoitettavaa, pohdi muita keinoja, joilla voisit saada musiikkisi kohderyhmäsi kuultaviin.


5. Mistä lähteistä saan elantoni?


Voiko musiikkisi soida radioissa, eli voitko saada mahdollisesti tuloja radiosoitosta? Vai pohjautuuko tienestisi pääosin keikkojen varaan? Omistanko tallenteideni master-oikeuksia, vai onko niillä joku muu logiikka elantoni muodostuksessa? Keksitkö muita vaihtoehtoisia tapoja rikastaa tulolähteitäsi?


6. Millaisen tiimin tarvitsen?


Myynkö itse keikkojani? Tarvitsenko bändin? Kuka vastaa markkinoinnistani? Mieti, mitä kaikkea pystyt tekemään itse ja mihin tarvitset apua. Tee selkeä suunnitelma, miten aiot koota tarvittavat ihmiset ympärillesi.


Muista, että yksikään menestynyt artisti ei ole raivannut tietään huipulle yksin. Jokainen tarvitsee apua ja oikeita ihmisiä ympärilleen - myös sinä.


7. Miten hoidan talouden?


Suunnittele, miten haluaisit hoitaa sekä oman itsesi että tiimisi talousasiat. Onko järkevintä hoitaa toimintaa yrityksen kautta ja jos on, niin minkälaisen yrityksen? Vai pystytkö toimimaan itsenäisenä freelancerina perinteisesti verokortilla tai käyttämällä jotakin laskutuspalvelua?


Musiikkiuran kannattavuudessa on näillä kysymyksillä tärkeä rooli, kun esimerkiksi yrittäjänä pystyt paremmin hyödyntämään uraan tehtyjä investointeja verovähennyksinä. Mutta vastaavasti yrityksen pyörittäminen vaatii jonkun verran kykyä pitää talouden lankoja käsissä ja jopa jonkin verran perinteisempää toimistotyötä.

8. Onko minulla imago tai brändi? Millainen se on?


Minkälaisen mielikuvan haluat herättää kuulijoissasi? Mitä viestit musiikillasi ja koko toiminnallasi maailmalle? Miten toivot, että kuuntelijasi kuvailisivat sinua artistina? Muista, että pelkkä musiikki ei määritä artistia. Tästä syystä selkeä tarina ja vahva brändi ovat merkittävässä roolissa artistin menestyksekkäässä urassa.


9. Millä tasolla haluan toimia? Miten saavutan tämän?


Onko tavoitteenasi Suomen vai kenties koko maailman valloittaminen? Vai riittääkö sinulle, että saat elantosi musiikista? Suosittelen määrittelemään tämänkin asian mahdollisimman tarkasti heti uran alkuvaiheessa. Mikäli olet päättänyt tavoitetasosi hyvissä ajoin, on myös oikeiden yhteistyökumppaneiden löytäminen helpompaa ja he voivat sitoutua tekemiseesi oikealla tasolla alusta asti.

Pyri tekemään tavoitteistasi konkreettisia ja mitattavia. Hyvä tavoite voisi olla esimerkiksi se, että haluat esiintyä Ruisrockin päälavalla vuonna 2021. Sinun tehtäväsi on miettiä, miten aiot tavoitteen saavuttaa ja mitä toimenpiteitä se vaatii.

10. Miten hoidan markkinoinnin?


Mistä kanavista tavoitat kohderyhmäsi parhaiten? Minkälaista markkinointia kuuntelijasi arvostavat? Kuka vastaa markkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta? Jos teet loistavaa musiikkia, mutta kukaan ei tiedä siitä, olet tehnyt käytännössä turhaa työtä. Markkinointi on se, joka vie artistin yleisön tietoisuuteen. Ilman markkinointia ei ole artistiakaan. Muista suunnitella markkinointisi hyvin ja tee sitä määrätietoisesti koko ajan!


Suunnittele ja toteuta


Edellä mainittuihin kysymyksiin vastaamalla saat varmasti kirkastettua urasi tavoitteita sekä seuraavia askeleitasi. Muista, että yksikään suunnitelma ei vielä vie artistia huipulle, sillä maailman paraskin suunnitelma vaatii toteutuksen. Älä siis jää paikallesi makaamaan vaan lähde toteuttamaan suunnitelmaasi määrätietoisesti eteenpäin! Sillä tavalla teet vielä unelmastasi totta.


Jukka "JuKa" Hynynen Toimitusjohtaja Jiffel Music Group



Jos haluat opiskella itsenäisesti, miten pääset artistiurallasi eteenpäin, suosittelen lataamaan maksuttoman oppaamme. Siinä annamme yksinkertaisia vinkkejä artistiuralla etenemiseen.


Lataa maksuton opas tästä ->


Tilaa blogit, uutiset ja maksuttomat musavinkit sähköpostiisi.

  • Grey Facebook Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon

Leirikatu 6, 02600 Espoo, Finland  |  info [at] musiikinurapolku.fi  |  050 302 7007

© Copyright 2020 Jiffel Music Group  |  Musiikin Urapolku  |  Tietosuojaseloste

Jiffel White Negative Logo